Verbinding
Theo is een bevlogen principal financial en CSRD-expert. “CSRD dwingt organisaties om toekomstbestendig te worden in brede zin,” legt Theo uit. “Denk aan aandachtsgebieden zoals environment, social, finance, governance, human rights, et cetera.”
Sustainability zit in de hele organisatie en vergt een andere bedrijfsvoering. Marcel vult aan: “De controller kan het niet alleen, hij/zij moet mensen met verschillende expertises bijeenbrengen. Als afdelingen niet samenwerken, haalt de organisatie de duurzaamheidsdoelen niet en krijg je rode vlekken in je CSRD-rapportage. Maar organisaties moeten ook met elkaar aan de slag. In de keten en daarbuiten. Netwerksamenwerking met partners, kennisinstellingen en overheden.”
Licence to operate
Sustainability gaat verder dan goede bedoelingen en regelgeving. Een organisatie die niet meedoet, zet zichzelf ook zakelijk buiten spel. “Op termijn verlies je reputatie en daarmee je licence to operate,” vertelt Marcel.
“Bij het publiek, de wetgever, leveranciers, bij alle stakeholders. Of je gaat failliet. Je plek in de maatschappij is de inzet: wat voeg jij toe qua meervoudige waardecreatie? Alleen als die plek je gegund wordt, kun je investeren en financiering ophalen. Zo voorkom je dat je op lange termijn out of business raakt.”
Impact Professionals
Fagro ziet de eigen dienstverlenende rol veranderen. Theo verteld hoe wij dit aanpakken: “Wij gaan van een finance professional organisatie naar een organisatie van Impact Professionals, die rol past Fagro goed. Wij doorzien hoe processen door een organisatie lopen. We zien ook de risico’s en de kansen.”
Marcel vult daarbij aan: “En die nieuwe rol spelen wij consultants van finance ook graag. De controller is toch vaak het geweten van de organisatie.” Theo beaamt dit: “Die nieuwe rol past ook bij de nieuwsgierige aard van onze mensen.”
Sustainable businessmodel
“Maar natuurlijk kijk je eerst naar je eigen organisatie, ook wij moeten geïntegreerd leren denken,” legt Marcel uit. “Ook over de aard van een opdracht.” Dat leidt soms tot adviezen waar de klant in eerste instantie vreemd van opkijkt. “De wens van de klant is niet altijd wat hij op langere termijn nodig heeft. De bedoeling is dat hij de vólgende stappen gaat zetten, in plaats van telkens opnieuw dezelfde.”
We stoppen met korte-termijn-denken en ontwikkelen een sustainable businessmodel. “In dat nieuwe businessmodel draait de dienstverlening om bewustwording, waar we tooling bij leveren. Wie moeten we wakker schudden om een rode vlek in de rapportage groen te maken?,” vertelt Marcel. “En assurance. Want onder de streep moeten we óók zichtbaar maken dat het werkt.”
Inspirerende voorbeelden
Fagro laat zich inspireren door zijn klanten. Marcel vertelt over een mooi voorbeeld uit de praktijk: “Maatschappelijke organisaties zoals Neos bijvoorbeeld. Die richt zich op dak- en thuislozen en is van nature gericht op impact.” Theo vult aan: “En neem een commercieel bedrijf als Signify, dat veranderde van lampenverkoper tot een duurzaam georganiseerde dienstverlener met als credo: Lighting as a service.”
Marcel beaamt dit en spreekt de gedeelde gedachte uit: “Misschien leveren wij straks meervoudige waardecreatie in de vorm van consultancy as a service.”
Van Fagro naar FaGroW
Dertig Fagro consultants zijn al in opleiding tot Impact Professional. Daarnaast werken enthousiaste consultants en businessmanagers in interne projecten aan sustainablity. De komende maanden ontmoet Fagro klanten in een serie ronde tafelsessies in verschillende regio’s.
Wil je koploper worden in de implementatie van de CSRD?
Neem hiervoor contact op met Marcel van Ooijen of Theo Lambooij via
impact@fagro.nl of telefonisch via 06-29 39 4998 of 06-52 38 6216.