Stel jezelf even voor!
Ik ben Dennis Palmen, 25 jaar en woonachting in Maastricht. Na het afronden van mijn havo ben ik begonnen met de opleiding Bedrijfseconomie (uitstroomprofiel Controlling) aan de Zuyd Hogeschool in Sittard. In 2017 heb ik mijn diploma in ontvangst genomen.
Tijdens de studie ben ik al in aanraking gekomen met Fagro door onder andere gastcolleges en sollicitatietrainingen. Na afloop van mijn studie werd ik benaderd door een recuiter van Fagro via LinkedIn met de vraag of ik interesse had in een kennismakingsgesprek. In een zeer korte tijd werd een positief gevoel gecreëerd en hierdoor ben ik in 2018 gestart bij Fagro als Consultant en ondertussen bijna 2 jaar in dienst.
Ik heb de afgelopen twee jaar verschillende projecten mogen doen, waarbij iedere keer weer een groei is gerealiseerd op zowel persoonlijk als vakinhoudelijk vlak. Daarnaast heb ik al vele verschillende soorten organisaties gezien en hierdoor ontwikkel je jezelf snel.
Op welke opdracht zit je momenteel?
Sinds begin januari 2020 zit ik op een opdracht bij SABIC in Sittard. SABIC is bezig met een carve-out van de High Performance Plastics (HPP) business, om deze vervolgens zelfstandig te laten opereren. SABIC kon tijdens deze periode goed gebruik maken van interim krachten om te ondersteunen bij diverse aspecten op het gebied van Cash Management voor de nieuwe HPP organisaties. Denk hierbij onder andere aan het contact met banken, opzetten van de Cash Management structuur, testen van productieomgevingen in SAP, testen van diverse betaalmethodes en aanspreekpunt zijn voor ad hoc vragen.
Tijdens deze periode word ik ook getraind, om vanaf de go-live datum het operationele Cash Management voor deze business zelfstandig te kunnen gaan verrichten. Hierdoor heb ik de afgelopen maanden veel nieuwe dingen mogen leren en hierdoor mijn kennis mogen verbreden en verdiepen.
Hoe verliep de overgang naar thuiswerken?
12 maart was de eerste dag dat wij vanuit thuis gingen werken. Wij werden hierover op 11 maart in de middag geïnformeerd. Hierdoor was er nog tijd om je voor te bereiden op het thuis werken. Binnen SABIC heeft iedereen een (SABIC) laptop met VPN. Je kunt dus overal inloggen op het SABIC netwerk en alle systemen en bestanden raadplegen. Daarnaast zijn er collega’s die (IT) kantoorspullen zoals een tweede scherm vanuit hun werkplek mochten meenemen. Op deze manier gaf SABIC iedereen de mogelijkheid om het werk zo optimaal mogelijk vanuit thuis te doen.
Mijn werkdag thuis start ik net zoals op kantoor om 8.00 u. dat doe ik omdat ik graag mijn normale werkritme wil aanhouden. We werken vanuit het Cash Management team vanuit drie regio’s (Europa, Asia Pacifac en Americas) en hierdoor krijg je na en voor jouw eigen werktijd (tussen 17u en 8u) emails van collega’s/banken in de andere regio’s. Ik check daarom altijd als eerste mijn e-mails.
Vervolgens ga ik aan de slag met het oppakken van de dagelijkse operationele activiteiten, tussendoor ad hoc vraagstukken oplossen en meetings. Voor dat je het weet zit de werkdag er alweer op (meestal rond 17u). Time flies when you’re having fun.
Thuiswerken, hoe gaat dat?
Iedere dag hebben wij een gezamenlijke team call. Tijdens deze call bespreken we de eventuele problemen en updates inzake het werk. Daarnaast is dit ook het moment om informeel dingen te bespreken (bijvoorbeeld het weekend). Op deze manier blijven we dagelijks in contact.
Het grootste voordeel van thuiswerken is dat je je volledig kunt afsluiten. Er is geen afleiding van collega’s die hardop met elkaar praten en niemand die aan je bureau staat met vragen. Je kunt fijn doorwerken zonder gestoord te worden. Dit is natuurlijk wel een persoonlijk voordeel: ik heb namelijk geen kinderen in huis.
Het nadeel hangt tevens ook direct aan het voordeel vast. Je kunt niet even snel langslopen bij een collega als je een vraag hebt. Alles moet digitaal (via Skype for Business en/of e-mail) gebeuren en dit werkt in sommige gevallen toch minder efficiënt. Daarnaast heb ik geen print/scan apparaat thuis. Dit hulpmiddel gebruik ik normaliter veel voor mijn werk.
Wat denk jij dat de impact van thuiswerken is op de langere termijn? Gaat dit de arbeidsmarkt en de manier van werken ook na de crisis veranderen?
Deze periode laat zien dat productief thuiswerken mogelijk is en ik denk dat bedrijven zich hierdoor ook flexibeler gaan opstellen richting aanvragen voor thuiswerken. Daarnaast is het mogelijk om diverse afspraken digitaal te laten plaatsvinden met de technologie van vandaag. Dit zal ook een uitwerking gaan hebben op de zakelijke reizen in de toekomst. Ik denk dat deze (sterk) zullen gaan afnemen.
Ik denk grotendeels dat organisaties voornamelijk bedacht zijn op de problemen die er zijn als je je niet goed hebt voorbereid op grootschalig thuiswerken. Denk hierbij aan voldoende VPN-licenties, juiste materiaal om thuis te werken (laptop, eventueel tweede scherm).