Fagro’s nieuwe loopbaanpad biedt perspectief!
“Je weet precies wat je nodig hebt om stappen te maken”
“Bij Fagro hebben we vijf niveaus van consultants, dat gaat van een junior die pas begint tot een principal met meer dan twaalf jaar ervaring. In ons nieuwe loopbaanpad blijft dit hetzelfde. Anders is dat we nu aan elk niveau voorbeelden hebben gehangen van rollen die je bij een klant kunt vervullen. Om zo’n rol in de praktijk goed uit te voeren, heb je bepaalde competenties en vakinhoudelijke kennis nodig en dus bepaalde training en opleiding. Ook hebben we een indicatie gegeven van de tarieven en salarisranges die passen bij de rollen”, legt Jolanda uit.
Samen met je business manager jouw pad uitstippelen
Met het nieuwe loopbaanpad van Fagro weet je als finance consultant exact waar je aan toe bent om een volgende stap in je carrière te zetten. Jolanda: “Wil je naar een volgend niveau, dan kun je je persoonlijke ontwikkeling daarop afstemmen. Samen met je business manager stippel je je pad uit. Welke rollen behoren tot je mogelijkheden? En welke training en opleiding horen bij een rol, om zo klanten optimaal te ondersteunen en de verwachte meerwaarde te leveren? Het is helder welke kennis en competenties je in je bagage moet hebben om een nieuwe rol te vervullen en promotie te maken. Daar kun je gericht op inzetten.”
Zelf kiezen wanneer je welke training doet
De invoering van het nieuwe loopbaanpad betekent ook dat er dingen veranderen op het gebied van training. “Onze Fagro Academy biedt meer dan vijftig verschillende competentiegerichte en vakinhoudelijke trainingen. Vanuit het Fagro Development Program werd je uitgenodigd voor de trainingen die je in een periode moest volgen. Dat hebben we nu losgelaten: je kunt zelf aangeven welke trainingen je doet, afhankelijk van waar je op je loopbaanpad staat en waar je naartoe wilt”, zegt Jolanda.
Om promotie te maken, wordt wel verwacht dat je een minimum aantal van de trainingen die nodig zijn voor rollen op een hoger niveau hebt gevolgd. Maar meer trainingen mag als je dat wilt en het lukt met je werk. Jolanda: “Je hebt dus veel meer flexibiliteit in wat je wanneer doet.”
Eenvoudig in dialoog over je loopbaanpad
Vaste momenten om met je business manager in gesprek te gaan over je loopbaanpad zijn het beoordelings- en ontwikkelgesprek in februari en het voortgangsgesprek in juli of augustus. “In februari ga je samen kijken waar je naartoe wilt, dat is het startgesprek. Dan spreek je af welke ontwikkeling je het komende jaar wilt doormaken en onder andere welke training en opleiding daarbij horen”, aldus Jolanda. Natuurlijk hoef je niet tot de zomer te wachten voor het vervolggesprek. Als je daar behoefte aan hebt, kun je altijd een afspraak met je business manager maken.
In de loop van het jaar komt er een tool waarin gesprekken en andere informatie rond je ontwikkeling worden vastgelegd. Daar hebben zowel je business manager als jij toegang toe. Jolanda: “Zo wordt het nog makkelijker om samen de dialoog over je loopbaanpad aan te gaan en jouw toekomst als financial vorm te geven!”