Fagro is onderdeel van

Het laatste nieuws

Nieuwe business unit Data & Digital Solutions

Fintech is niets nieuws voor Fagro, maar de kersverse Business Unit Data & Digital Solutions reikt verder dan dat. Business Manager Peter Heesakkers heeft een duidelijke ambitie: organisaties helpen om met technologie meerwaarde te creëren. “Niet alleen gericht op de eindgebruiker, met dashboards of geautomatiseerde processen, maar ook door naar het complete plaatje te kijken en te streven naar een ‘frictionless’ procesverloop vanaf het vastleggen van data tot en met het nemen van strategische beslissingen en alles daartussenin. Dat doen we vanuit de vraagstukken waar onze klanten in de praktijk tegenaanlopen – óók buiten finance.”

“Impact maken door optimaal te profiteren van data, mens en techniek”

De oprichting van Data & Digital Solutions is een volgende logische stap voor Fagro, als koploper in fintech. “We hebben ontzettend goede financials in huis, die gewend zijn met data te werken. Daarnaast zijn we al sinds 2017 gericht met fintech bezig en hebben we sinds 2018 een center of expertise op dit gebied. Vanuit dit center of expertise bieden we trainingen, workshops en awareness sessies aan over business intelligence, analytics en robotic process automation en zetten we deze tools in bij klanten. Vooral jongere consultants vinden het gaaf om bijvoorbeeld met Power BI dashboards te bouwen of met een intuïtieve tool als UiPath processen te automatiseren”, vertelt Peter.

Zelf wordt Peter als financial ook heel gelukkig van een goede BI-inrichting waarmee hij analyses van de cijfers kan maken zonder die eerst overal vandaan te hoeven halen. “Dat scheelt niet alleen tijd en frustratie, maar zorgt bovendien dat je de juiste discussies voert. Nog los van alle technische uitdagingen is een voorwaarde wel dat de definities die je hanteert voor iedereen duidelijk en akkoord zijn. Ook moet de inzet van technologie bijdragen aan de oplossing van een probleem.”

Van data naar inzicht

Met de nieuwe business unit verbreedt Fagro zijn focus. Peter: “Vanuit Data & Digital Solutions helpen we onze relaties zo efficiënt mogelijk waardevolle inzichten uit hun data te halen. Data zijn op zichzelf nog geen informatie. Daarnaast neemt behalve de hoeveelheid data ook de complexiteit ervan toe, zoals bronnen en structuren. Dit brengt technische, organisatorische en maatschappelijke uitdagingen met zich mee. Bij die uitdagingen ondersteunen we onze relaties. Daarbij maken we onderscheid tussen data en techniek voor processen en data en techniek voor informatievoorziening en besluitvorming.”

‘Must’ of meerwaarde

Aan de ene kant is er aandacht voor processen die weinig tot geen waarde toevoegen, maar wettelijk of organisatorisch nu eenmaal noodzakelijk zijn. Peter: “Denk aan het efficiënter verwerken van klantdata in diverse systemen, omdat je anders simpelweg niet kunt leveren. Of aan de aankomende regelgeving voor duurzaamheidsverslaglegging, die voor veel organisaties een grote uitdaging zal zijn. Hoe mooi is het als je door een snelle en eenvoudige rapportage tijd kunt besteden aan waar het écht omgaat: hoe je verduurzaamt!”

Aan andere kant kijkt Data & Digital Solutions naar de informatievoorziening: hoe de inzet van data de strategische besluitvorming ondersteunt en helpt problemen op te lossen. “Welke waardevolle of zelfs voorspellende inzichten heb je? En welke beslissingen neem je daar vervolgens mee? Door bijvoorbeeld het hele proces rondom klantdatabeheer te automatiseren, kun je inzicht krijgen in je verkoopverwachtingen, je voorraadbeheer of welke klanten je dreigt te verliezen”, legt Peter uit.

Data savy’ professionals

De activiteiten van Data & Digital Solutions gaan even verder dan het automatiseren van financiële processen of het inrichten van een dashboard met historische financiële data, zoals Fagro dat gewend is te doen vanuit het FinTech Center of Expertise. Peter: “Daarvoor heb je mensen nodig met een achtergrond in bijvoorbeeld data engineering, econometrie, data science, bedrijfskunde of verandermanagement. Steeds meer van onze finance professionals zijn al thuis in die laatste twee vakgebieden. De komende tijd zullen we ons wat meer richten op mensen met een technische achtergrond.”

Vraagstuk van klant als uitgangspunt

Uitgangspunt van Data & Digital Solutions is altijd een concreet vraagstuk bij de klant. Peter: “Je hoort vaak bij bedrijven dat ze ‘iets moeten met data of een bepaalde tool’, maar dat is niet hoe het werkt. Je wilt een probleem oplossen, bijvoorbeeld een betere cashflow forecast. Daar kun je data science-technieken voor inzetten, maar misschien blijkt tijdens een eerste analyse wel dat handwerk veel invoerfouten veroorzaakt. Pas als je het vraagstuk bij de klant scherp hebt, kun je aangeven welke oplossingen er zijn, wat daarvoor nodig is en wat de meerwaarde is.” Door een slimme inzet van technologie zijn medewerkers in staat waarde toe te voegen, stelt Peter. “Dat is waar het allemaal om gaat. Bijkomend voordeel is dat hun werk niet alleen makkelijker, maar vooral ook leuker en uitdagender wordt.”

Sterke combi van kennis en ervaring

Met Data & Digital Solutions richt Fagro zijn blik dus voorbij de grenzen van finance. “Vaak begint ons werk bij finance, maar zo kom je al snel in aanraking met andere afdelingen. Wat we doen vanuit de nieuwe business unit is veel breder toepasbaar. Daarbij is de combinatie van onze expertises en die van de ervaren finance consultants die we bij Fagro in huis hebben een heel sterke. Veel van onze consultants werken op strategisch niveau en hebben ervaring met het implementeren van systemen en verandermanagement”, legt Peter uit.

Extra troef op gebied van sustainability

Ook Fagro’s nieuwe Business Unit Sustainability is een troef. Peter: “Met de nieuwe Corporate Sustainability Reporting Directive van de Europese Unie moeten organisaties over hun sustainability rapporteren. Inhoudelijk hebben wij daarvoor specialisten opgeleid, maar waar halen ze efficiënt de juiste data vandaan? En hoe gebruiken ze deze gegevens om aan de wetgeving te voldoen? Daar kunnen wij vanuit Data & Digital Solutions een belangrijke rol in spelen.” Alles bij elkaar biedt de nieuwe business unit een interessante en uitdagende werkomgeving. “En Fagro is natuurlijk ook een heel fijne club, ik werk er zelf alweer zeven jaar”, zegt Peter.

Springplank voor de toekomst

Data & Digital Solutions is in januari van dit jaar officieel gestart en werkt landelijk, dus over alle vestigingen van Fagro heen. Peter: “In deze beginfase zijn we vooral bezig met het werven van mensen met de juiste competenties en met het opbouwen van klantrelaties. We hebben al een aantal consultants aangenomen en voeren de eerste projecten uit. Ons FinTech Center of Expertise is bovendien een hele mooie springplank voor financials bij Fagro die de stap naar Data & Digital Solutions willen zetten.” De ultieme ambitie van Peter is straks klanten volledig te ontzorgen door projecten voor ze te doen, met Fagro-consultants en expertise vanuit verschillende disciplines. Hij lacht: “Dat zou geweldig zijn, maar eerst gaan we bouwen.”

Lees ook

Fagro Arnhem breidt uit en groeit verder in Gelderland en Overijssel

29/08/2024

Onlangs opende een Fagro-kantoor in Rotterdam de deuren. Vanuit de nieuwe vestiging worden organisaties in Zuid-Holland bediend, met eigen consultants. De start is veelbelovend.

Team EIFFEL

Team EIFFEL is de community waar talent en expertise samensmelten tot de grootste interim-, consultancy- en projectorganisatie van Nederland. We zijn er om impact te maken. Om de toekomst van Nederland vorm te geven, samen met organisaties die de agenda’s van morgen bepalen.