Stel jezelf even voor!
Ik ben Jeroen Florissen, 25 jaar en woon in Nijmegen. Ik heb een afgeronde bachelor accountancy vanuit de HAN in Nijmegen en een master in strategisch management via Tilburg University. Tot nu toe ben ik een half jaar fulltime werkzaam geweest op een accountantskantoor en ik ben nu ruim 1,5 jaar binnen Fagro aan het werk. Ik wist dat ik binnen de accountancy niet mijn werkgeluk zou vinden en ben daarom op zoek gegaan naar een andere financiële richting. Via de recruiter ben ik met Fagro in gesprek gekomen en heb ik vervolgens besloten om bij Fagro aan de slag te gaan.
Op welke opdracht zit je momenteel?
Mijn huidige opdrachtgever is bij Ritchie Bros in Breda. Dit is een bemiddelaar/organisator van zowel fysieke als online veilingen van voornamelijk industriële en agrarische voertuigen, denk hierbij aan graafmachines, bulldozers en vrachtwagens. Ik ben hier begonnen op de AP-afdeling als reviewer en sinds 3 weken werkzaam als financieel analist op afdeling control. In deze rol vervang ik grotendeels het werk van de regional controller. Zij is met zwangerschapsverlof voor 4 maanden.
De afdeling control bestaat uit een manager, drie controllers en vier financieel analisten. Samen zijn zij verantwoordelijk voor regio EMEA (Europa en Midden-Oosten). Binnen het team ben ik verantwoordelijk voor het financiële beheer van de entiteit in Nederland en Dubai en draag hierbij zorg voor de maandafsluiting van de resultatenrekeningen. Mijn opdracht is zeker voor mij als relatieve junior een grote uitdaging omdat ik flink in het diepe word gegooid. Gedurende de maand ben ik veel bezig met het oplossen van geconstateerde problemen tijdens de afsluiting en de opvolging van de oplossing hiervan. Mijn werk bevat daarom veel analyse en uitzoek werk, geen dag is hetzelfde! Aan het eind van de maand zorg ik ervoor dat alle gepresenteerde resultaten zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid liggen. Die verantwoordelijkheid is enorm gaaf!
Hoe verliep de overgang naar thuis werken?
Ik werk nu sinds een paar maanden thuis en dit was in een aantal opzichten wennen. Toen ik thuis ging werken zat ik nog in mijn oude rol als AP reviewer dus hierbij ging de overgang vrij soepel. Ik wist exact wat er van mij verwacht werd en kon al mijn werk op afstand voortzetten. Ook thuis was ik al voorbereid aangezien ik een apart kantoor heb ingericht met een bureau en een extern scherm. Het was voor mij daarom niet nodig om apparatuur vanuit kantoor mee te nemen (die mogelijkheid was er tot op zekere hoogte wel).
De overgang naar een nieuwe, nog onbekende functie van financieel analist, is wel een stuk lastiger aangezien je op afstand ingewerkt moet worden. De huidige technologie van schermdelen binnen programma’s zoals Teams hebben ons daar echter wel uitstekend bij geholpen. Dit zorgt ervoor dat de transitie zo vloeiend mogelijk gemaakt wordt.
Thuiswerken, hoe gaat dat?
Het thuiswerken is in een aantal opzicht wel anders. Natuurlijk is het fijn dat ik geen reistijd meer heb, reizen van Nijmegen naar Breda kost mij op een dag een kleine 3 uur aan reistijd. Dit is nu dus tijd die ik bespaar en kan gebruiken om extra uren te maken of wat meer tijd voor mezelf te hebben.
Een nadeel van thuiswerken vind ik het gemis van sociaal contact. Uiteraard heb je dagelijks nog wel contact via chat of telefoon maar dat is niet hetzelfde. Ook af en toe even stoom afblazen en gewoon een beetje smalltalk zit er thuis niet in. Dit begint na al die weken wel een steeds groter gemis te worden.
Wat denk jij dat de impact van thuiswerken is op de langere termijn? Gaat dit de arbeidsmarkt en de manier van werken ook na de crisis veranderen?
Ik denk dat het einde van deze periode een grote verandering zal geven in het gedrag en denkwijze van veel bedrijven. Er zijn vandaag de dag nog steeds bedrijven die erg ouderwets naar ‘het nieuwe werken’ kijken. Thuiswerken is dan vaak geen optie met de boodschap dat er dan geen controle is of omdat de productiviteit dan lager zou zijn. Deze crisis toont op een weliswaar geforceerde manier aan, dat remote werken wel degelijk kan werken en dat lang niet altijd overal fysieke aanwezigheid geëist hoeft te worden.
Ook op hoger managementniveau zal er misschien het een en ander gaan veranderen. Deze periode zal wellicht inzicht geven in de noodzaak om een handvol managers vanuit allerlei hoeken van de wereld in te laten vliegen voor die ene vergadering in Madrid. Dit zal niet alleen een hoop tijd en geld besparen, maar het milieu is er ook enorm bij gebaat om al het vliegverkeer terug te dringen.