Fagro is onderdeel van

Het laatste nieuws

Remote inwerken & werken bij Achmea, Suzan en Daphne vertellen!

Daphne en Suzan zijn collega’s van elkaar bij Fagro én sinds kort ook op hun opdracht bij Achmea. Suzan was al enige tijd werkzaam bij Achmea en enkele weken geleden sloot ook Daphne in deze bijzondere tijd bij dit team aan. Daphne heeft bij deze opdrachtgever enkel nog vanuit huis gewerkt én werd dus ook op afstand ingewerkt. Beide dames vertellen in dit dubbelinterview hoe het werken en inwerken op afstand in de praktijk er aan toe gaat.

 Stel je zelf even voor!

Mijn naam is Daphne. Ik woon samen met mijn vriend in Eindhoven. Voordat ik begin maart begon met werken bij Fagro heb ik de opleiding Finance & Control afgerond. Via deze opleiding ben ik ook in contact gekomen met Fagro.

Ik ben Suzan en woon in Breda. In 2013 ben ik, na mijn mbo-opleiding Juridisch medewerker, begonnen met de opleiding Bedrijfskunde MER. In 2017 afgestudeerd en gaan oriënteren naar dé toekomstbaan. Ik ben toen begonnen in de Randstad bij een consultancybedrijf. Ik vond alles wel leuk en kreeg veel energie van mensen helpen. Dé ideale baan dacht ik gelijk! Hier heb ik toen mijn eerste stappen mogen zetten in de financiële branche als consultant. Vervolgens ben ik in 2019 overgestapt naar Fagro.

Op welke opdracht zit je momenteel?

Daphne: In april ben ik begonnen bij Achmea Pensioenservices op de afdeling Financiële Administratie. In verband met het vertrek van een collega uit het team heeft Achmea de vacature bij Fagro uitgezet. Het team bestaat uit vijf medewerkers. Ik ben pas net op de arbeidsmarkt actief, dus in dat opzicht is alles nog nieuw voor mij.

Suzan: Ik zit ik op mijn tweede opdracht vanuit Fagro en ben werkzaam op de afdeling financiële administratie van Achmea Algemeen Pensioen Services. Groot bedrijf waar ik erg veel mag én kan leren. Omdat Achmea bezig is met de migratie voor de toekomst, ben ik nodig om het team te ondersteunen maar ook bij te springen bij verschillende diverse projecten.

Onze afdeling bestaat momenteel uit 5 collega’s, waarbij Daphne en ik de interims zijn. Klein maar fijn zeggen we dan! Naast normale werkzaamheden draag ik ook bij aan het verbeteren van het financiële proces binnen het team. Denk hierbij aan het versnellen van processtappen en overzichten maken van financiële gegevens om op lange termijn inzicht te krijgen om kosten te besparen. Ik vind het heel fijn dat Achmea ons de kans geeft om overal bij betrokken te worden en we onze eigen inbreng mogen geven. Zo leren wij van elkaar maar hebben wij ook profijt van elkaar. Echt een ideale werkomgeving om veel te mogen leren en iets te kunnen betekenen voor de opdrachtgever.

Daphne: jij kwam nieuw in een organisatie maar bent er fysiek nog niet geweest. Hoe is dat?

Het is een ontzettend gekke tijd om te starten als medewerker bij een nieuwe organisatie. Je hebt geen beeld bij de collega’s die je spreekt, geen collega’s om je heen en dat is wat wennen. Toch heb ik me vanaf het begin af aan welkom gevoeld en werd ik hartelijk, online dan wel, ontvangen!

 Hoe verliep het inwerken op afstand?

Daphne: Het inwerken op afstand gaat goed. De eerste dagen was ik non-stop via Skype aan het bellen met collega’s om alles uitgelegd te krijgen. Hierbij werd ook het scherm gedeeld, zodat ik de handelingen van mijn collega kon volgen. Vervolgens ging ik de handelingen zelf uitvoeren en deelde ik mijn scherm met degene die me op dat moment aan het inwerken was. Het vergt allemaal wat meer geduld dan het normale inwerken, maar het werkte goed en is de beste oplossing voor de huidige situatie. Na deze twee weken kon ik mijn taken zelfstandig uitvoeren. Als er toch nog dingen onduidelijk zijn, kan ik altijd via Skype, Teams, mail of telefoon contact opnemen met mijn collega’s.

Suzan: Het is voor mij niet de eerste keer dat ik iemand inwerk op een afdeling waar ik als interim werkzaam ben. Maar het was wel de eerste keer dat ik dat op afstand deed. De allereerste dag hebben Daphne en ik elkaar ontmoet op het hoofdkantoor van Achmea. We hebben de laptop opgehaald en gebruiksklaar gemaakt. De tweede dag zijn we via Skype begonnen. De eerste week keek Daphne voornamelijk (op afstand) mee met mij hoe alles te werk gaat. Het voelde wel vreemd omdat je alleen zit maar toch op afstand met de hele afdeling aan het werk bent.

De tweede week hebben wij het andersom gedaan. Daphne deed haar ding en deelde haar scherm. Als er iets was dan konden wij gemakkelijk communiceren via Skype en zo zijn we verder gegaan. We ondervonden gelukkig geen problemen die ons belemmerde in het inwerktraject. Daphne kon daarom ook snel zelfstandig aan het werk.

Over thuiswerken, hoe gaat dat?

Daphne: Omdat dit mijn eerste baan is ben ik niet anders gewend dan thuiswerken! Elke ochtend om 9u hebben we een dagstart waarin het hele team in een call aanwezig is en belangrijke punten van de dag ervoor of de dag zelf worden besproken. Zo houd je toch het gezamenlijke gevoel van werken.

Een voordeel van thuiswerken is het ontbreken van de reistijd. Ik begin ’s ochtends om 7:15u en ben dan meteen productief bezig. Het nadeel van thuiswerken is het ontbreken van de collega’s om je heen. Ik zou heel graag gezichten zien van de mensen met wie ik werk. Daarnaast mis ik de gezellige gesprekken in de pauze.

Suzan: Voordeel van het thuiswerken is wel,  dat je in alle rust geconcentreerd tóch kan samenwerken. Voor alle anderen van onze afdeling werkt het ook gewoon prima allemaal thuis. Wij werken immers met ieder een eigen laptop. Enige nadeel is dat je weinig contacten hebt, je kan niet even langs een collega lopen voor vragen of een praatje.

Wat denk jij dat de impact van thuiswerken is op de langere termijn? Gaat dit de arbeidsmarkt en de manier van werken ook na de crisis veranderen?

Daphne: Ik kan deze vraag lastig beantwoorden aangezien dit mijn eerste baan is en ik niet anders gewend ben. Wel zijn bedrijven tegenwoordig prima in staat om medewerkers thuis te laten werken. Mede aangezien alle benodigdheden daarvoor zijn aangeschaft door de huidige maatregelen van de overheid.

Suzan: Ik denk dat collega’s na deze crisis meer zelfstandig te werk kunnen gaan. Verder zal er naar mijn mening bij ons niet veel veranderen wat tot negatieve invloed zal leiden. Misschien dat er een standaard dag als thuiswerken wordt geïntroduceerd. Maar verder wijzigt er denk ik niet veel.

Lees ook

CSRD-versoepeling op komst?

20/03/2025

Onlangs opende een Fagro-kantoor in Rotterdam de deuren. Vanuit de nieuwe vestiging worden organisaties in Zuid-Holland bediend, met eigen consultants. De start is veelbelovend.

Team EIFFEL

Team EIFFEL is de community waar talent en expertise samensmelten tot de grootste interim-, consultancy- en projectorganisatie van Nederland. We zijn er om impact te maken. Om de toekomst van Nederland vorm te geven, samen met organisaties die de agenda’s van morgen bepalen.