Fagro is onderdeel van

Beter Bed

Hoe financial control bijdraagt aan de business van Beter Bed

Marktleider Beter Bed heeft 2021 uitgeroepen tot het Jaar van de Slaapkop. In een competitieve markt wil het beursgenoteerde beddenbedrijf consumenten nog meer adviseren en inspireren. Sparringpartner zijn voor slapen en online verkoop aanjagen ziet Beter Bed als belangrijke kansen. Ook de afdeling financial control draagt bij aan het signaleren en pakken van zulke commerciële kansen. Coördinator Financial Control Tarin Victor vertelt over de ontwikkelingen op zijn afdeling en hoe consultants van Fagro hem helpen.

“Wakker marktkansen pakken”

Marktleider Beter Bed heeft 2021 uitgeroepen tot het Jaar van de Slaapkop. In een competitieve markt wil het beursgenoteerde beddenbedrijf consumenten nog meer adviseren en inspireren. Sparringpartner zijn voor slapen en online verkoop aanjagen ziet Beter Bed als belangrijke kansen. Ook de afdeling financial control draagt bij aan het signaleren en pakken van zulke commerciële kansen. Coördinator Financial Control Tarin Victor vertelt over de ontwikkelingen op zijn afdeling en hoe consultants van Fagro hem helpen.

“De beddenmarkt is heel dynamisch. Om marktleider te blijven moet je snel kunnen inspelen op wat mensen willen. En op marktomstandigheden”, vertelt Tarin in het hoofdkantoor in het Brabantse Uden. “Sinds corona heeft de online verkoop bijvoorbeeld een hoge vlucht genomen. Toen al onze Beter Bed- en Beddenreus-winkels onverwacht moesten sluiten vanwege de coronamaatregelen, hebben we direct nog meer de focus gelegd op online. Dat kanaal zal na de pandemie nog belangrijker worden. Wat we in onze winkels en online doen, waarderen onze klanten: Beter Bed is jaren achtereen tot beste winkelketen én beste webshop uitgeroepen. We hebben ook een goed jaar achter de rug. Maar we mogen nooit op onze lauweren rusten. Bij Beter Bed moeten we wakker blijven.”

Beursgevoeligheid en deadlines

“Dat Beter Bed beursgenoteerd is, maakt je nog scherper”, vervolgt Tarin. “Al ben ik niet anders gewend, want ik werk hier al sinds mijn afstuderen in 2005. Maar als ik collega-controllers spreek uit andere bedrijven, besef ik weer dat het werken met beursgevoeligheid en harde deadlines meer van je afdeling vraagt. Zeker sinds we onze Duitse tak hebben afgestoten en daarmee onze materialiteit is veranderd, kijken we nog meer naar de details.” Jolien van Lochem, sinds augustus vorig jaar via Fagro aan de slag als Financial Controller, vult aan: “Met minder omvang worden materiële afwijkingen automatisch groter. En dus wil je ze voorkomen.” Tarin: “Voor consultants is het goed om voor een beursgenoteerd en dynamisch bedrijf te werken, omdat je te maken krijgt heel diverse en uitdagende financiële vraagstukken.”

Lijstje met verbeterpunten

Lex van Langen, Business Manager bij Fagro: “Jolien is de vijfde consultant die bij Beter Bed aan de slag is. De relatie met dit bedrijf gaat terug tot 2018.” Tarin: “Een collega van mij zat met een collega van Lex in de collegebanken en daar kwam ter sprake dat we bij Beter Bed extra capaciteit konden gebruiken. Een telefoontje met Lex loste dat probleem binnen een week op.” Jolien: Ik begon vorig jaar om twee maanden lang een lege plek op te vullen en de gaten dicht te lopen. Met de drukke periode van budgetteren, jaarafsluiting en jaaropstart werden die twee maanden er eerst drie, toen zes en nu is besloten dat ik tot en met de zomer blijf. Vanaf dag één heb ik een lijstje bijgehouden van de verbeterpunten die ik wilde aanpakken. Door de drukte rond de lopende zaken kwam ik daar eerst niet aan toe, maar nu kan ik het lijstje eindelijk korter maken.”

Case - Beter Bed

Het Jaar van de Slaapkop

“Naast mijn werkzaamheden bij Beter Bed volg ik de opleiding tot Register Controller”, gaat Jolien verder. “Voor een paper voor die opleiding heb ik binnen Beter Bed een interessant onderwerp gekozen. Op die manier kan ik de theorie koppelen aan de praktijk en Beter Bed heeft er vervolgens ook wat aan. Ik onderzoek hoe de nieuwe campagne van Beter Bed – het Jaar van de Slaapkop – aansluit bij de bedrijfsstrategie. De campagne draait om gezonde slaap en hoe het bedrijf consumenten daarbij kan adviseren en helpen. Een goede keuze, want naast gezond eten en gezond leven is er steeds meer aandacht voor een goede nachtrust. De vraag is hoe dat past bij de strategische pijler cost leadership. Want als je het hebt over matrassen met sensoren en slaapadvies op maat, dan is het lastig om een lage kostprijs te handhaven. Kortom: een interessant spanningsveld!”

“Voor mijn paper heb ik binnen Beter Bed een interessant onderwerp gekozen”

Meer uren om cijfers te duiden

Tarin: “Dat is het mooie van consultants als Jolien: ze draaien niet alleen van de eerste dag makkelijk mee, maar voegen ook heel duidelijk iets toe. De afgelopen maanden heeft Jolien een aantal taken geautomatiseerd, zoals btw-aangiften en andere rapportages. Met allerlei nieuwe koppelingen in SAP BW winnen we tijd die we nu aan analyses kunnen besteden.” Jolien: “Controllers zijn liever bezig met wat cijfers betekenen dan zorgen dat ze er staan. Dus zoeken naar tijdwinst is altijd de moeite.” Tarin: “Vorig jaar hebben we het werk voor onze maandafsluiting van acht naar vijf dagen kunnen terugbrengen: bijna de helft dus. Dat geeft ons meer tijd om de cijfers te duiden en we bewegen zo ook makkelijker mee met de business. We werken nu bijvoorbeeld ook aan een Purchase-to-Pay-proces, waarmee we onze verplichtingen juist, volledig en tijdig in beeld hebben en zo nog efficiënter en effectiever kunnen werken. De rest van de organisatie kan dan kosten en kansen beter en sneller afwegen.”

Bakje met uitzonderingen

Jolien: “De behoefte om data voor inzichten te gebruiken, groeit alleen maar. En dus ook de behoefte om er tijd voor te winnen door te automatiseren.” Tarin: “Ook met RPA kun je eenvoudige, repeterende taken uit je proces halen.” Lex: “Precies. En dat kan in kleine stappen. Dat hoeft niet meteen over grote investeringen en lange tijdspaden te gaan. Voor een eenvoudige taak die medewerkers dagelijks tijd kost, is soms in een week een robotje te bouwen. De generatie Y die bij ons rondloopt, is daar heel handig in.” Tarin: “Het lijkt mij wel mooi om elke maandag op kantoor te komen en te zien dat een robot in het weekend alle facturen afgehandeld heeft. Dat we alleen het bakje met de paar uitzonderingen nog even moeten nalopen.” Jolien: “Weten wat efficiënter kan, begint bij het goed in kaart hebben van werkprocessen. Daarom heb ik vanaf mijn eerste dag bij Beter Bed de bestaande werkbeschrijvingen up-to-date gemaakt. Dat is natuurlijk ook handig voor mijn opvolger.”

case - Beter bed

“Lijkt mij mooi om te zien dat een robot alle facturen afgehandeld heeft”

Lunchwandelingen en barbecues

Tarin: “Ik ben blij dat Jolien nog tot en met de zomer bij ons blijft. Ze past ook goed in de Brabantse bedrijfscultuur van Beter Bed: we zijn hier nuchter, kloppen makkelijk bij elkaar aan en weten van aanpakken.” Jolien: “En elke middag een gezellige lunchwandeling met mijn collega’s…” Tarin: “Door corona heb je wel wat moeten missen: onze maandelijkse kantinebijeenkomsten bijvoorbeeld, waarbij we het hele bedrijf betrekken bij de resultaten en de doelen. Daar krijgt iedereen weer nieuwe energie van. Lex: “Klopt, wij missen bij Fagro ook de business meetings, de barbecues en de uitjes. Voor wat je tijdens dat soort bijeenkomsten met elkaar bespreekt, beleg je tenslotte geen Zoom-meeting.” Jolien: “Juist op dat soort momenten ontmoet je je collega-consultants en wissel je ervaringen uit. Dat is leuk én leerzaam. Maar ik verwacht dat ik rond de zomer mijn collega’s live kan vertellen over mijn mooie ervaringen bij Beter Bed!”

 

Contact met ons opnemen? Dat kan telefonisch via 040 368 2430, info@fagro.nl of via het contactformulier op deze pagina. 

Meer weten over FinTech. Bekijk ons Fagro FinTech Center of Expertise. 

Fagro FinTech Center of Expertise

Lees ook

Hansen Dranken maakt dankzij Fagro sprongen in CSRD-implementatie

Fagro ondersteunt Caspar de Haan met meer structuur en professionaliteit tijdens een uitdagende periode

Team EIFFEL

Team EIFFEL is de community waar talent en expertise samensmelten tot de grootste interim-, consultancy- en projectorganisatie van Nederland. We zijn er om impact te maken. Om de toekomst van Nederland vorm te geven, samen met organisaties die de agenda’s van morgen bepalen.