De complexiteit komt niet alleen voort uit de brede reikwijdte van de CSRD, maar ook uit de praktische uitvoerbaarheid. Harrie: “We hebben te maken met honderden contractleveranciers, zowel in Nederland als in het buitenland en zijn afhankelijk van ketenpartners voor gegevens die essentieel zijn voor onze rapportages. We hadden expertise nodig om deze puzzel op te lossen en de organisatie in beweging te krijgen.”
CSRD experts
4PLUS schakelde Fagro in vanwege hun expertise in CSRD en de eerdere positieve samenwerking met de consultants. “We vroegen Fagro om de CSRD-materie in begrijpelijke taal uit te leggen en ons het vertrouwen te geven dat we dit konden aanpakken”, aldus Harrie. Fagro-consultants Malte Remmler en Theo Lambooij zijn gestart met een concrete readiness scan, waarmee de belangrijkste thema’s voor 4PLUS in kaart werden gebracht. “Door het op te delen in hapklare brokken, veranderde Fagro de berg waar we tegenop zagen in een heuveltje en konden we aan de slag”, zegt Harrie.
Fagro’s aanpak was gericht op praktische uitvoerbaarheid. In een interactieve sessie werd het managementteam meegenomen van abstracte regelgeving naar concrete stappen. De duurzaamheidsthema’s die specifiek voor 4PLUS relevant waren, werden zo ineens helder voor iedereen. “We ontdekten dat 4PLUS al veel goede dingen deed”, vertelt Theo. Door bestaande initiatieven, zoals de ruim 800 zonnepanelen op het pand in Born en het inzetten op elektrisch zakelijk vervoer, werd duidelijk dat 4PLUS al bezig was met duurzaamheid en er al een stevige basis stond.
Fagro’s aanpak
Na de readiness scan had 4PLUS voor 80% inzichtelijk welke onderwerpen voor hen belangrijk waren en wat zij al deden op het gebied van duurzaamheid. “Er stond al veel in kannen en kruiken, zoals een code of conduct, een grote artikelen-database met alle informatie rondom bouwmaterialenartikelen en ook zaken op het gebied van governance zaten al goed in elkaar”, vertelt Theo. “Aan de datakant is nog veel te doen voordat we kunnen meten. Zo is 4PLUS afhankelijk van ketenpartners voor transport, zowel van als naar het magazijn in Born. Het boven water halen van alle data van die ketenpartners is een flinke uitdaging.”
De meerwaarde van Fagro werd voor Harrie snel duidelijk. “Theo en Malte beschikken over enorme deskundigheid op het gebied van CSRD”, zegt hij. “Ze weten er veel van af en gaven ons het vertrouwen dat we op tijd aan deze regelgeving kunnen voldoen. Door het in stukken op te delen, veranderde de wazigheid die we ervoeren in duidelijkheid en groeide onze ambitie om het voor elkaar te krijgen.”
Blijvend resultaat realiseren
4PLUS heeft ook in 2025 budget gereserveerd om samen met Fagro aan dit project te blijven werken. “We willen dit traject tot aan de eerste rapportage afronden met Fagro”, vertelt Harrie. Theo legt uit hoe hij er nu al voor zorgt dat de organisatie daarna ook zonder hulp van Fagro verder kan: “We werken nauw samen met de mensen die het straks moeten doen. Er zijn owners benoemd die elk met een lijst met gerichte acties aan de slag gaan binnen hun verantwoordelijkheidsgebied. Daardoor kunnen we het straks overdragen en borgen in de organisatie.” Wel kan Harrie Fagro ook na 2025 nog bellen met vragen.
Theo voegt toe: “We zorgen dat het, zeker nu de accountant voor het eerst mee gaat kijken, zodanig goed staat dat we zonder zorgen voldoen aan de CSRD, maar zijn ook daarna nog beschikbaar voor coaching en advies.”
Hoewel ze nog midden in het traject staan, heeft de samenwerking al geleid tot zichtbare resultaten. “We hebben een uitgebreide stakeholderanalyse uitgevoerd, waarbij onze grootste leveranciers massaal reageerden op onze vragenlijsten”, deelt Harrie. Ook werd door de brancheorganisatie Hibin ondersteuning geboden, wat leidde tot een uniforme aanpak voor de jaarlijkse vragenlijsten: “De feedback vanuit onze partners was enorm positief.”
Vooruitblik en toekomst
Nu fase één bijna afgerond is, zijn Fagro en 4PLUS bezig met fase twee: dataverzameling. “We liggen goed op schema”, bevestigt Harrie. Zelfs de accountant is onder de indruk van de voortgang en de inrichting van de rapportage.
“We hebben nog een lange weg te gaan, maar dankzij Fagro hebben we vertrouwen in een succesvolle rapportage per begin 2025”, besluit Harrie. “Zonder Fagro hadden we veel meer interne capaciteit moeten vrijmaken voor dit project en waren we minder efficiënt geweest. Door Fagro in te huren hebben we grip op het proces gekregen en vertrouwen in een goede rapportage. Dat is de investering meer dan waard geweest.”