“Alfa ontstond midden in de Tweede Wereldoorlog als boekhoudbureau voor de agrarische sector”, vertelt Sjaak van Lienden, die deze week zijn 25-jarig jubileum bij de organisatie viert. “Van dat kleine boeren boekhoudkantoor zijn we geëvolueerd naar een breed georiënteerd accountantsbureau met 35 vestigingen in het hele land. Ik begon een kwart eeuw geleden als assistent-accountant en heb in de jaren daarna allerlei functies doorlopen. Sinds kort stuur ik als Stafhoofd Bedrijfsoperatie alle operationele teams aan. De kracht van Alfa is onveranderd dat we echt naast onze klanten staan en ze hun hele leven lang met raad en daad bijstaan: zakelijk, persoonlijk, fiscaal, juridisch en strategisch.”
“De kracht van Alfa is onveranderd dat we echt naast onze klanten staan en ze hun hele leven lang met raad en daad bijstaan”
Medewerkers mede-eigenaar
Arnoud Bosch, lid van de raad van bestuur, vult Sjaak aan: “Alfa heeft een typische bedrijfscultuur. We zijn geen familiebedrijf, maar we kennen wel dezelfde sfeer van saamhorigheid en betrokkenheid. Dat komt ook door een bijzondere vorm van medewerkersparticipatie. Sinds 1999 heeft iedere medewerker het recht om certificaten te kopen en mede-eigenaar van Alfa te worden. Die constructie bevestigt en bepaalt ons sterke wij-gevoel.” Sjaak: “Alfa is ook een B Corp-bedrijf vanaf 2014: ver voordat het hip werd. We staan dus in het rijtje met Tony Chocolonely, Triodos en Ben & Jerry’s.”
Arnoud vervolgt: “Daarbij zorgt onze plattelandse komaf ervoor dat we ook nogal no-nonsense zijn. We zijn ambitieus, maar wel met onze voeten in de klei.” Julie van de Klok, business manager bij Fagro: “Alfa is een koploper onder de financiële dienstverleners. Ik voel echt een match met ze, omdat koploper zijn één van de drie kernwaarden van Fagro is.”
“Onze medewerkers kunnen straks meer met hun vak bezig zijn dan met facturatie”
Vast zonder verrassingen
“Wat Alfa verder kenmerkt, is verandering”, meent Sascha van der Meer, die alle veranderprogramma’s binnen de organisatie regisseert. “Wij hebben een stevige ambitie om klanten de beste dienstverlening te bieden. Daarin lopen we graag voorop. En om voorop te lopen, moet je veranderen. Vandaag relevant zijn voor klanten is leuk, maar we willen het morgen en overmorgen ook zijn. Omdat we een grote organisatie zijn, steken we veel energie in die verandertrajecten. Want veranderen is alleen succesvol als de hele organisatie meebeweegt.”
Arnoud: “De nieuwste grote stap die we maken is de slag naar wat we een duurzaam verdienmodel noemen. Om het simpel te zeggen gaan we met de hele organisatie van uurtje-factuurtje naar abonnementsvormen. Dat maakt onze dienstverlening voor klanten transparant, duidelijk en eenduidig. Ze krijgen een vaste prijs zonder verrassingen. En onze medewerkers kunnen straks meer met hun vak bezig zijn dan met facturatie.”
Contact tussen Alfa en Fagro
“Medewerkers meer met hun vak bezig laten zijn is een behoefte die we bij veel organisaties zien”, haakt Julie in. “Door te digitaliseren en bedrijfsprocessen te veranderen krijgen medewerkers meer tijd om te doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Dat maakt bedrijven ook aantrekkelijker als werkgever. We vinden het mooi dat onze consultants Koen Swaghoven en Mohamed Ali bij Alfa bijdragen aan deze transitie. Mohamed heeft zelf het eerste contact tussen Alfa en Fagro gelegd.”
Mohamed: “Klopt, ik was net afgestudeerd en net in dienst van Fagro. Ik zocht een functie waarbij ik zowel met finance als bedrijfsprocessen aan de slag kon. Tegelijkertijd zag ik de noodzaak van leren door veel meters te maken. Bij Alfa vond ik die combinatie: enerzijds veranderprojecten aanpakken en anderzijds facturen coderen. Juist die afwisseling bevalt me goed.”
“Wat ik straks wil achterlaten bij Alfa, is een succesvolle verandering”
Richting aan de toekomst
“Mohamed is een goede aanvulling op ons team”, zegt Sascha. “Met zijn vriendelijkheid en enthousiasme lukt het hem om ook in lastige gesprekken met kantoren de mensen mee te krijgen in veranderingen. Mohamed houdt zich als junior projectleider vooral bezig met ‘Scan en Herken’: ons project rond het verbeteren van managementrapportages. Zijn collega-consultant Koen leidt landelijk het hele project rond het duurzaam verdienmodel.”
Koen: “Bij Alfa komt veel samen dat mijn interesse heeft: ondernemerschap, strategische keuzes die echt richting geven aan de toekomst en financiële dienstverlening. Ik ben hier zeker in mijn element. Wat ik straks wil achterlaten bij Alfa is een succesvolle verandering. Een transitie waarbij de IT-infrastructuur staat, klanten enthousiast zijn, medewerkers een betere balans in hun werk krijgen en de hele organisatie zich nog meer kan richten op overzicht en inzicht.”
Zonder portemonnee of klok
“De omslag naar dit duurzame verdienmodel is voor de hele organisatie spannend”, vertelt Sascha. “De kantoren zijn natuurlijk benieuwd hoe de abonnementen vorm krijgen en hoe ze uitkomen met hun voor- en nacalculaties.” Sjaak: “Het is een enorm lastig traject, omdat we iets dat behoorlijk complex is zo eenvoudig mogelijk willen maken. Voor onze klanten moet een abonnement bij ons net zo simpel worden als bijvoorbeeld bij KPN. Waarbij je aanklikt of je tv, internet en mobiel bellen wil.”
Arnoud merkt op: “Al onze standaarddiensten gaan deel uitmaken van een abonnement. Wordt het echt specialistisch advies, zoals over een bedrijfsovername, dan maken we daar aparte afspraken over. Wat we vooral willen, is met onze klanten praten zonder portemonnee op tafel of klok op de achtergrond. Daar horen ook andere dan financiële KPI’s bij. Het aantal gesprekken met klanten bijvoorbeeld of hun tevredenheid. We willen onszelf niet afrekenen op winst, maar op toegevoegde waarde.”
“Wij zijn graag de business partner van klanten die vraagt waar ze wakker van liggen”
Actuele cijfers tonen en duiden
De omslag van Alfa spreekt Mohamed aan: “Jonge gasten zoals ik worden enthousiast van bedrijven met het lef om beslissingen te nemen die de toekomst echt veranderen.” “Lef!”, roept Julie uit: “Dat is de tweede kernwaarde van Fagro die ik sterk bij Alfa herken.
“Ook toevallig,” antwoordt Arnoud lachend: “Ons vorige beleidsplan had Lev/f – met een v en een f – als titel… Dat beleid brengt ons uiteindelijk naar een andere rol die onze accountants en adviseurs gaan vervullen. We willen niet alleen de leverancier van jaarrekeningen zijn: daarin staat vaak niets nieuws. We willen voortdurend actuele cijfers tonen en die duiden, zodat onze klanten de beste beslissingen kunnen nemen. Wij zijn graag de business partner van klanten die vraagt waar ze wakker van liggen en waar ze van dromen, zodat we ze vooruit kunnen helpen en een voorsprong kunnen geven. We zien dat de consultants van Fagro dat heel goed snappen en weten hoe ze daaraan bij moeten dragen.” Julie rondt af: “En de collegiale sfeer hier bevalt ze heel goed. Dus ook de derde kernwaarde van Fagro – sympathiek – vinden we bij Alfa.”